Втрачена Одеса: як вивіски та реклама знищують архітектурний вигляд міста

Місто поглинули вивіски та реклама. Фото: pushkinska.net

В Одесі будинки історичного центру буквально захаращені візуальним сміттям. Хаотична реклама, великі та яскраві вивіски магазинів та закладів – все це спотворює місто та відштовхує туристів. При цьому ще в 2015 році в мерії було прийнято дизайн-код міста – зведення чітких правил того, як мають виглядати вивіски та реклама на фасадах. Однак ці рекомендації не працюють, а підприємці продовжують "ліпити" додому все, що їм заманеться. Чому так сталося і як ми втратили архітектурний вигляд Одеси розбирався кореспондент Vgorode.

Одеські вулиці, як і раніше, нагадують радше базар із "буйним цвітінням" рекламних вивісок, ніж сучасне європейське місто. Яскраві кольори, величезні розміри та хаотичне розміщення вивісок з рекламою спотворюють архітектуру будинку, порушують колірну гаму, перекривають архітектурний вигляд та декоративні елементи. Мало того, деякі підприємці та власники нежитлових приміщень у старих будинках перебудовують на свій лад перший поверх або ж добудовують до нього потворні конструкції.

Не забудьте підписатися на канал Vgorode.ua в Telegram.

Покласти цьому план планували давно. Ще років десять тому в Одесі почалися розмови про те, щоб створити правила, які б дозволили оформити всі вивіски в єдиному форматі. Власне, дизайн-код вже давно діє у багатьох містах США та Європи. Здавалося б, залишилося лише перейняти досвід більш прогресивних країн. Але навіть після прийняття дизайн-коду в Одесі в 2015 році жителі міста можуть помітити, що кожен магазин чи заклад оформляють зовнішню рекламу, як їм заманеться. Часто власники навіть не замислюються над тим, що будинок, наприклад, є пам'яткою архітектури.

Які правила таки працюють

На даний момент в Одесі діють правила розміщення зовнішньої реклами, які було оновлено у 2019 році. Згідно з ними, вивіски в історичному центрі не повинні бути більше трьох квадратних метрів, а стаціонарні конструкції не більше чотирьох з половиною метрів. До того ж, бізнесменам заборонили повністю заклеювати своєю рекламою вікна – максимум до 30% поверхні. Також міськрада підняла вдвічі вартість розміщення рекламних конструкцій. Штраф за неналежну рекламу складає до 1000 гривень.

Але ці правила лише регулюють розміри вивіски. У той час, як дизайн-код регулює колір, шрифт, а також що, як і де розміщувати.

Чому чиновники нічого не можуть зробити

Змусити підприємців дотримуватися рекомендацій дизайн-коду мерія поки що не може. Там посилаються на відсутність повноважень та грошей на перевірки, а також демонтаж неправильних конструкцій.

Підприємці та власники будівель обов'язково проходять етапи узгодження вивісок у міському департаменті культури, а іноді навіть у Міністерстві культури. Але, за словами заступника начальника міського управління реклами Іллі Попаза, закон забороняє управлінню втручатися в сюжет цієї реклами.

"Підприємець може подати порожню конструкцію, взагалі без сюжету, і ми будемо зобов'язані видати дозвіл. Потрібно змінювати сам закон України про рекламу", – зазначив Попаз.

Заступник начальника міського департаменту архітектури Ігор Тітов розповів, що рекламу узгоджують лише за розмірами та габаритами: вивіска має бути пропорційна розміру фасаду і не може затуляти елементи декору. А вже в саму рекламу та її колір чиновникам втручатися заборонено.

Деякі експерти кажуть, що в Одесі є всі необхідні механізми регулювання реклами та вивісок. Але бізнесмени просто дають хабарі, щоби розмістити на фасаді будинку те, що їм хочеться. Крім того, штрафи їх не лякають. Після демонтажу підприємець сплачує штраф 300, 500 чи 1000 гривень, забирає вивіску, оскільки вона є приватною власністю та повертає її на колишнє місце.

Що робити?

У міськраді стверджують, що питання потворної реклами вже вирішують і працюють над склепінням правил розміщення зовнішньої реклами. Одеські чиновники також хочуть, щоб Кабінет Міністрів України поділився з містом повноваженнями щодо захисту пам'яток архітектури від потворної реклами.

Частина дизайн-коду Одеси, який створив Олександр Левицький у 2015 році. Фото: alexlevitsky.livejournal.com

Депутат міськради Петро Обухов вважає, що дизайн-код не працює, тому що керівництво міста не має політичної волі. А швидше за все вони навіть не знають такого слова "дизайн-код".

"Я планую зайнятися цим питанням. Можливо, ми спробуємо об'єднати зусилля депутатів і ухвалити документ самостійно, без допомоги мерії", – зазначив депутат.

Раніше Петро Обухов також пропонував скористатися механізмом, який є в адміністративному кодексі України, а саме – статтею про порушення правил благоустрою. Вона передбачає штраф близько 1300 гривень. Ці правила депутати ухвалюють на сесії міської ради. Вони на місцевому рівні можна прописати всі необхідні інструкції. На його думку, це небагато, що в Одесі можуть вирішити без звернення до уряду України.

Дизайн-код останніми роками намагаються запровадити у різних містах України. Серед них – Київ та Дніпро. Найкраще, на думку експертів, із цим впорався Львів. На жаль, на сьогоднішній день в Одесі так і не відбулося жодної позитивної зміни у цьому питанні.

Последние новости